Przejdź do treści głównej

Posłowie! Zakaz promocji 1% jest niekonstytucyjny. Apel o odrzucenie poprawki

archiwalne
Zgodnie z poprawką Senatu RP z 24 lipca do nowelizacji ustawy o pożytku każdy, „kto prowadzi promocję 1% podatku dochodowego od osób fizycznych z wykorzystaniem środków finansowych pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych, podlega karze grzywny”. Grupa organizacji alarmuje, że zapis uderzy głównie w małe i lokalne organizacje oraz że jest niekonstytucyjny.

Zaproponowana przez Senat poprawka do kluczowej dla organizacji ustawy pomija stanowisko wypracowane wspólnie przez stronę parlamentarną, rządową i pozarządową w ramach sejmowej podkomisji stałej ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi.

Nieprecyzyjność zaproponowanego przez Senat przepisu, który nakładając sankcje karne za prowadzenie niedookreślonych prawnie działań kryjących się pod pojęciem „promocji”, spowoduje jego omijanie lub nadużywanie przez organy władzy. Skomplikuje możliwość informowania o mechanizmie 1%. W pierwszej kolejności uderzy w niewielkie organizacje, którym trudno będzie zapewnić środki z innych źródeł po to, aby sfinansować kampanię 1%.

Z inicjatywy Fundacji Akademia Organizacji Obywatelskich i Forum Darczyńców w Polsce powstał apel do posłów o odrzucenie poprawki Senatu. Dokument ten – podpisany przez 38 organizacji – trafił w piątek 31 lipca do Sejmu, Senatu, szefów dwóch komisji sejmowych oraz do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

***
FAOO i Forum Darczyńców zbierają podpisy kolejnych organizacji pod apelem. Zachęcają też do samodzielnego wysyłania e-maili do parlamentarzystów. UWAGA! Listy muszą być wysłane przed 5 sierpnia br., kiedy zbiera się sejmowa Komisja Polityki Społecznej i Rodziny.

• Dołącz do organizacji, które popierają inicjatywę i podpisz apel na stronie: Fundacji Akademia Organizacji Obywatelskich
http://poprawka.faoo.pl
• Wyślij list w sprawie odrzucenia poprawki Senatu do wybranego Posła lub Posłanki poprzez portal mojepanstwo.pl
https://mojepanstwo.pl/dane/krs_podmioty/217821,forum-darczyncow-polsce/dzialania/90


Wiadomość nadesłana przez czytelniczkę/czytelnika portalu www.ngo.pl.

Źródło: Fundacja Akademia Organizacji Obywatelskich (FAOO)
Data wydarzenia: od 2015-07-30 do 2015-08-04
Uwaga! Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu!

Skomentuj

KOMENTARZE

  • Nie kłóćmy się między Organizacjami... ~Adriana 04.08.2015, 02:39 Szanowni Państwo Problemem w tych poprawkach nie jest to , jaka i która organizacja straci czy też zyska. Dlatego też nie skaczmy sobie do oczu bo posłowie i senatorowie tylko na to czekają. Istotą rzeczy w tej sprawie jest to , że politycy robią co chcą nie licząc się z naszym zdaniem. Wystarczyło, że dwóch senatorów wymyśliło poprawki a już reszta posłów i senatorów im przyklaskuje i przytakuje . A gdzie w tym wszsytkim miejsce na głos ludu ?? I tu jet pies pograzebany. Nie dawajmy politykom pozywki do radości naszymi przepychankami. Zwolennicy poprawek senatorskich powinni grubo przemyśleć co mówią i piszą. ODPOWIEDZ
  • Wszystko „nie działa” albo „jest bez sensu” ~Aleksander 04.08.2015, 01:04 Przypomnijmy, że w fundraisingu mamy do czynienia z różnymi narzędziami: i płatnymi, i darmowymi. Za każdym razem efektywność poszczególnych narzędzi, czy kanałów jest w prosty i często bolesny sposób weryfikowana – wynikiem kampanii. Zanim orzekniemy, że coś „nie działa” albo „jest bez sensu” to wcześniej sprawdźmy, czy nie popełniliśmy jakiegoś błędu, czy był plan, czy sprawdziliśmy co i jak robią inni itd. itd. A zwolennikom poprawki Senatorów proponuję pójść "dalej" i domagać się sankcji karnej w formie pozbawienia wolności. Jak karać ...to już przykładnie! ODPOWIEDZ
  • [+] Rozwiń komentarz Poprawka Senatu idzie w dobrym kierunku ~Andrzej S. 03.08.2015, 05:29 Z doświadczenia wiemy, a jesteśmy niedużą OPP od 7 lat z ok. 10 tys zł wpływów z 1%, że żadna płatna reklama nie przynosi jakichkolwiek korzyści. Efektywniej jest informować potencjalnych darczyńców bezpośrednio. Zatem zastosowany argument , iż poprawka Senatu uderza w mniejsze organizacje jest zmyślony. Dodatkowo, jesteśmy stale atakowani przez rozmaite instytucje czy firmy w zakresie odpłatnej pomocy promocji organizacji, gdy zaczyna się.akcja rozliczeń podatkowych, co oznacza, że profity z dotychczasowych rozwiązań czerpią głównie media i twórcy formularzy PIT. W naszej ocenie, stanowisko Senatu jest słuszne i z taką uwagą wystąpimy do komisji sejmowej. ODPOWIEDZ
  • Regulowanie wszystkiego... ~Kalisi 03.08.2015, 04:12 Nie jestem zwolenniczką regulowania przez państwo absolutnie wszystkiego. Zdecydowanie prościej byłoby dać OPP wolność i zarazem odpowiedzialność za własne działania. Jeśli organizacja przesadza z wydatkami lub źle realizuje swoje cele po prostu straci darczyńców i zaufanie społeczne. Jeśli darczyńcy akceptują politykę finansową wdrożoną przez zarząd fundacji to cóż sejm i senat mają do tego? Więcej wolności by się przydało w naszym kraju. Im więcej regulacji, zakazów, nakazów tym trudniej działać w praktyce, a o to przecież chyba tu wszystkich nam chodzi…. ODPOWIEDZ
  • Bardzo mądry komentarz Pana Daniela Abramowicza. ~Krzysztof Duraj 03.08.2015, 09:51 Poniżej widnieje komentarz Pana Daniela Abramowicza. Jest to bardzo mądry, wyważony i odpowiednio punktujący najważniejsze zagadnienia problemu. Proponuję, żeby każdy bardzo uważnie przeczytał jego treść zanim podejmie się dodania komentarza nie mającego nic wspólnego z problemem. ODPOWIEDZ
  • [+] Rozwiń komentarz Wrócmy do celu pierwotnego ~Marcin Skocz 01.08.2015, 11:00 1% miał w swojej intencji służyć rozwojowi społeczeństwa obywatelskiego i wzmocnieniu organizacji. W tym kontekście propozycja jest w pełni słuszna. W tej chwili mechanizm służy głównie organizacjom pomocowym i zamiast wspierać rozwój sektora, służy często do punktowej interwencji. Dodatkowo środki na promocję są często największym wydatkiem ewentualnego odbiorcy. Cytowane dane są niepełne - chciałbym zobaczyć zestawienie wydatków na promocję 1% dotyczące 10 największych odbiorców. I wtedy możemy dyskutować dalej. Bo kilkaset złotych mojej organizacji czy kilkunastu kolejnych na tym samym podwórku nie ma się nijak do potentatów, a w statystyce wyjdzie, że nasze kilkanaście nie wydaje ani grosza, albo wydaje z innych źródeł. Z drugiej strony, skoro już statystyki się zjawiły - to logiczny wydaje się też na ich podstawie wniosek, że skoro promocja medialna ze środków 1% jest tak mała, to jej likwidacja nie będzie miała wpływu, a tym samym nie ma o czym dyskutować ;-) ODPOWIEDZ
  • Politycy, ręce precz od OPP !!! ~Anna Wdowińska 01.08.2015, 02:06 Dzisiaj politycy odbiorą nam 1 % jutro zabronią prowadzenia odpłatnej działaności pożytku publicznego i działalności gospodarczej a pojutrze zabiorą OPP majątki i każą się likwidować. System zakazów, nakazów i kar charakterystyczny jest dla krajów totalitarnych i komunistycznych a w Polsce podobno miała miejsce transformacja ustrojowa. Walczmy o swoje prawa , nie dajmy sobą manipulować. ODPOWIEDZ
  • Niech OPP nie skaczą sobie wzajemnie do gardeł. ~Daniel Abramowicz 01.08.2015, 11:56 Niech OPP z powodu tej bezsensownej regulacji nie skaczą sobie wzajemnie do gardeł i nie kłócą się pomiędzy sobą . W chwili obecnej nie ma znaczenia, które OPP stracą lub zyskają na tej regulacji. Obecnie istotą sprawy jest to, że zarówno Posłowie jak i Senatorowie ustanawiają ustawy bez konsultacji ze środowiskiem Organizacji Pożytku Publicznego. Pogarda dla prawa , społeczeństwa i Organizacji jaką okazują politycy przechodzi jakiekolwiek wyobrażenia. Wszelkie zakazy , nakazy i kary jeszcze nigdzie się nie sprawdziły a w demokratycznym państwie prawa do miana , którego pretenduje Polska nie powinny mieć miejsca. Proszę zauważyć , że w wielu krajach zachodniej Euroby , gdzie mamy do czynienia z zakorzenioną demokracją organizacje pozarządowe nie mają nawet obowiązków sprawozdawczych !! A co nam serwują politycy w Polsce. Sprawozdanie z działalności OPP, sprawozdanie do ministra nadzorującego, sprawozdanie do urzędu skarbowego , sprawozdanie do GUS i bóg jedyny raczy wiedzieć gdzie jeszcze. W ocenie prawników , środki pochodzące z 1 % nie są środkami publicznymi. Co ciekawe i bardzo istotne tak samo uważa minister finansów, który jest zarządcą finansów publicznych. Zatem jeżeli środki z 1 % nie są środkami publicznymi to jakim prawem posłowie i senatorowie usiłują decydować o sposobie ich wydatkowania. Jeżeli ktoś uważnie śledzi prace nad nowelizacją ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie to zapewne zauważył, że w pewnym momencie usunięto proponowany wcześniej zapis , "że środki pochodzące z 1% odpisu podatku dochodowego od osób fizycznych są środkami publicznymi". Jeżeli zatem taki zapis usunięto to znaczy, że politycy sami uznali, że wątpliwe jest aby środki te były faktycznie środkami publicznymi. A jeżeli nie są a tak uważają prawnicy to dalsza dyskusja nad sposbem ich wydatkowania staje się bezprzedmiotowa. Mało tego, wiele opracowań, nawet tych opublikowanych przez Departament Pożytku Publicznego w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej informuje , że właścicielem środków pozyskanych z 1 % jest wyłącznie OPP i to ona decyduje o sposobie ich wydatkowania. Skąd zatem tak beztroska "twórczość " posłów i senatorów ?? Swiadczy to niezbicie o wspomnianej powyżej pogardzie panó polityków do prawa oraz brak szucunku zarówno dla tego prawa jak i dla ludzi działających w OPP jak i dla samych OPP. Dlatego też , organizacje zamiast filozofować, czy stracą na głubich regulacjach małe i biedne czy też duże i bogate organizacje, powinny się wspólnie zorganizować i pokazać politykom , że 8 tysięcy organizacj stanowi ogromną siłę i nie pozwoli sobą pomiatać. Udowodnić politykom, że należy się liczyć ze zdaniem ludzi działających w OPP i nie pomijać ich w dialogu o ustanawianiu prawa wykluczając a wrecz pomijając konsultacje społeczne. bez względu na to czy organizacja jest duża czy mała to skąd ma brać pieniądze na kampanię 1reklamową 1 % jeżeli prowadzi na przykłąd wyłącznie nieodpłątną działalność pożytku publicznego.?? Nie da się wszystkiego oprzeć na wolontariacie. Dlaczego politycy nie pracują społecznie jako wolontariusze ?? Wynagrodzenia jakie sobie wzajemnie przyznają doprowadzają normalnego obywatela o zawrót głowy. Zatem jeszcze raz pragnę zwrócić uwagę i pozwolę sobie zaapelować do przyjaciół z OPP , żeby zaprzestała typowo polskiego skakania sobie do oczu a całą enerkie skierowała przeciwko politykom, którzy tylko czekają na to żebyśmy wzajemnie się pozagryzali a oni będą robili z nami co tylko rzewnie im się podoba. ODPOWIEDZ
  • Co zmieni ta bezsensowna regulacja - spójrzmy na dane, a nie obiegowe opinie nie mające oparcia w faktach ~Przeciw mitom, przeciw zawiści 31.07.2015, 03:22 Senatorowie i niektórzy działacze NGO uważają, że duże bogate organizacje wydają masę pieniędzy z 1% na kampanie promocyjne i dlatego zdobywają tak dużo środków z 1%. Jak się wprowadzi zakaz przeznaczania środków zebranych z 1% to skorzystają na nim małe, lokalne organizacje. Nic bardziej mylnego. Oto garść danych za 2012 roku. Z danych zamieszczonych w sprawozdaniach OPP publikowanych na stronie MPiPS wynika, że: w 2012 roku 6056 organizacji pozyskało od podatników z wpłat 1% kwotę 452 626 944 zł. Ze środków 1% na kampanię pozyskiwania wpłat 1% wydały 6 597 642 zł, czyli 1,46% kwoty zebranej w 2012. Pozostałe 15 326 745,12 zł przeznaczone na kampanie fundraisingowe pochodziły z innych niż wpłaty 1% środków. Z 844 OPP, które wykazały, że poniosło koszty promocji i pozsykiwania 1%, 357 finansowała je z wpływów z wpłat 1%. Kampanię pozyskiwania 1 % ze środków innych niż wpłaty 1% pokrywało 487 organizacji. Ponad połowa organizacji ze wszystkich 357, które finansowały kampanie ze środków 1%, przeznaczyła na nią 0,01%-5% (199 organizacji), 65 OPP wydało ok. 5-10% środków pozyskanych z wpłat 1%, a 92 OPP powyżej 10% . Z tych ostatnich tylko 12 OPP wydało od 50 - 100%. Były to kwoty od 482 zł do 1000 zł, tylko w dwóch przypadkach kwoty przekroczyły 10 000 zł. 5213 OPP nie przekazało na kampanię promocyjną ani złotówki. Co interesujące, wśród tych OPP, które nie wydały grosza z 1% na kampanie promocyjną, są organizacje zbierające od lat najwięcej, głównie organizacje prowadzące subkonta. Poniżej pierwsza 15 –tka rekordzistów za 2012 rok. Jak widać, poza Fundacją Anny Dymnej, Fundacją Rosa, Towarzystwem Opieki nad Zwierzętami i Dolnośląską Fundacją Rozwoju Zdrowia żadna nie wydała złotówki na kampanię promocyjną ze środków pochodzących z wpłat 1%. Wszystkie - poza Fundacją Rosa - wydały na kampanie niewielki odsetek zebranych wcześniej środków (od 0,37%-3,21%. ) Co więcej, wiele z nich nie wydało na kampanię w ogóle własnego grosza, w tym zajmująca od lat I miejsce na liście Fundacja Zdążyć z pomocą, która zebrała 109 milionów złotych, a na kampanie wydała z innych środków równowartość 0.98% kwoty zebranej w 2102 roku (bagatela 10 milionów). Zajmująca II miejsce w rankingu przychodów Fundacji im. Dr Piotra Janaszka „Podaj dalej” zebrała 14 milionów przy 0% nakładu na promocję. Zajmująca III miejsce Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym "Słoneczko” zebrała 13,5 milionów również nie wydając grosza. Itd., itd. Czemu? Ano działaniami promocyjnymi w tych fundacjach zajmują się beneficjenci 1%, którzy zabiegają o wpłaty 1% na swoje subkonta. Poprawka senacka, oznacza, że na placu zostaną tylko oni plus duże organizacje, które mają środki skądinąd, żeby robić kampanie fundraisingowe. Małe i średnie na pewno na tym nie skorzystają. Wątpiącym polecam zrobienie zestawienia danych ze sprawozdań OPP. Nie kierujmy się zawiścią. To takie polskie: nie mam ja, niech nie mają inni. Jeśli są patologie, walczmy z nimi. Dzięki kampaniom 1% ludzie dowiedzieli się o istnieniu setek organizacji. Odebranie możliwości prowadzenia ich ze środków 1% utrwali tylko pozycję mocnych, dużych i bogatych. FUNDACJA DZIECIOM "ZDĄŻYĆ Z POMOCĄ" 109 328 911 zł 0,00% FUNDACJA IM. DOKTORA PIOTRA JANASZKA PODAJ DALEJ 14 235 272 zł 0,00% FUNDACJA POMOCY OSOBOM NIEPEŁNOSPRAWNYM "SŁONECZKO" 13 444 965 zł 0,00% FUNDACJA ANNY DYMNEJ MIMO WSZYSTKO 7 582 628 zł 1,17% FUNDACJA "ROSA" 7 028 732 zł 17,06% "FUNDACJA TVN NIE JESTEŚ SAM" 6 951 989 zł 0,00% DOLNOŚLĄSKA FUNDACJA ROZWOJU OCHRONY ZDROWIA 6 069 899 zł 0,37% AVALON - BEZPOŚREDNIA POMOC NIEPEŁNOSPRAWNYM 4 867 838 zł 0,00% FUNDACJA "NA RATUNEK DZIECIOM Z CHOROBĄ NOWOTWOROWĄ" 4 727 480 zł 0,00% STOWARZYSZENIE RODZICÓW NA RZECZ POMOCY SZKOŁOM "PRZYJAZNA SZKOŁA" 4 568 574 zł 0,00% STOWARZYSZENIE "SOS WIOSKI DZIECIĘCE W POLSCE" 3 948 258 zł 0,00% FUNDACJA "DZIEŁO NOWEGO TYSIĄCLECIA" 3 736 895 zł 0,00% TOWARZYSTWO OPIEKI NAD ZWIERZĘTAMI W POLSCE 3 674 877 zł 3,21% FUNDACJA WARSZAWSKIE HOSPICJUM DLA DZIECI 3 617 603 zł 0,00% FUNDACJA WIELKA ORKIESTRA ŚWIĄTECZNEJ POMOCY 3 415 034 zł 0,00% ODPOWIEDZ
  • [+] Rozwiń komentarz OCZYWIŚCIE ZA APELEM ~Aleksander 31.07.2015, 01:12 Wielka prośba do OBSERWATORA o przeczytanie jeszcze raz, ze zrozumieniem, pełnej treści apelu. Sugerowanie, że propozycja Senatu jeżeli chodzi o tę poprawkę ma jakikolwiek sens jest kompletnym nieporozumieniem chyba, ze świadomie chcemy zmierzać w kierunku białoruskim. Proponuję też zacząć odkładać pieniądze na grzywny. ODPOWIEDZ
  • [+] Rozwiń komentarz Zakaz promocji i reklamy akcji 1 % ze środków pochodzących z 1 % to zamach na niezależność OPP ~Tomasz Marzec 31.07.2015, 10:23 Szanowni Państwo W dniu 5 sierpnia o godzinie 10:00 odbędzie się posiedzenie Sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. W trakcie posiedzenie rozpatrywane będą poprawki ( bardzo niekorzystne dla OPP) wprowadzone przez Senat a zakazujące finansowania ze środków 1 % kampanii akcji promocyjnych i reklamy. Według informacji jakie otrzymałam w sekretariacie Sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny mozna ubiegać się o zaproszenie na posiedzenie komisji. Prośbę o zaproszenie na posiedzenie należy wysyłać emailem na następujące adresy; kpsr@sejm.gov.pl Brygida.Sliwka@sejm.gov.pl <Brygida.Sliwka@sejm.gov.pl> najlepiej na oba podane adresy. Telefon do Komisji 22 694 26 58 Osoby do kontaktu; Pani Małgorzata Cholewa oraz Pani Brygida Śliwka Prośba o zaproszenie powinna zawierać informację jakiego posiedzenia dotyczy. W naszym przypadku jest to; "Posiedzenie Sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny " w sprawie nowelizacji ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie . Druk sejmowy nr 3386. Należy podać Nazwę organizacji oraz imię i nazwisko osoby , która będzie reprezentowała organizację na posiedzeniu Komisji. Posiedzenie Komisji , jest najbardziej odpowiednim i w tym momencie już ostatnim , na którym możemy zabrać głos i zablokować bardzo niekorzystne zmiany. Zatem jak najwięcej OPP powinno wziąć w nim udział. ODPOWIEDZ
  • [+] Rozwiń komentarz 1% ~Jacek 31.07.2015, 07:55 A czy ustawodawcy zainteresowali się organizacjami,które udostępniają subkonta innym organizacjom nie mającym statusu OPP, pobierając standardowo 25% wpływów z tytułu 1% ? To jest kwitnący rynek szarej strefy OPP. ODPOWIEDZ
  • [+] Rozwiń komentarz gdzie tu niby niekonstytucyjność ~obserwator 31.07.2015, 07:09 W tytule napisano, że zapis proponowany w nowelizacji ustawy o opp a dotyczący 1% i jego promocji jest niekonstytucyjny. Szkoda, że autor apelu wraz z innymi organizacjami mija się z prawdą. Bowiem zapis nie zabrania promocji 1% jedynie ogranicza ta promocje i zakazuje wykorzystywania do tej promocji środków właśnie z 1%. Nie ma w tym nic niekostytucyjnego bowiem 1% to nic innego jak podatek należny państwu. Państwo ma prawo określić na co mają być wydawane te środki i ma prawo wprowadzić w tym zakresie ograniczenia. Autor tekstu wraz z organizacjami wprowadza w błąd innych również twierdzeniem, że uderzy ten zakaz w małe organizacje niezły chwyt marketingowy aby ukryć prawdziwe intencje tego apelu. Senatorowie podjęli taką decyzję aby ograniczyć formę patologii gdzie środki z 1% przekazywane są przez organizacje nie na cele pożytku publicznego ale na działalność marketingową. Wiele dużych organizacji chce aby nie było w tym ograniczeń. Sejm przyjął rozwiązanie, że nie ma zakazu ale za to jest obowiązek informacji o tym, że środki na promocje są z 1% lub z jego części. Senatorowie pochylając się nad nowelizacją uznali jednak, że rozwiązanie proponowane przez Sejm wypacza idee 1%. Należy uznać, że mają racje senatorowie takie działanie jak wykorzystywanie 1% na reklamę jego zbiórki bez ograniczenia wypacza idee 1% o czym autor tekstu zapomniał napisać. Oczywiście teza dla treści tekstu wybrana przez autora była inna "o to źli senatorowie wprowadzają zakaz promocji i robią to z naruszeniem konstytucji" Szkoda tylko, że autor mija się z prawdą i nie wskazuje jaki to zapis konstytucji jest w tym przepisie naruszany. Co więcej dziwić może fakt zasłaniania się małymi organizacjami które zbierają 1%. Oczywiście jest to zrozumiałe bo pasuje autorowi do jego tezy którą chciał wykazać. O to stworzył atmosferę zagrożenia które ma spowodować reakcje. Jednak za nim odpowie się na apel kierowany przez autora i napisze się do posłów aby odrzucili poprawkę senatu należy zastanowić komu to będzie służyć. Na pewno nie będzie to służyć małym organizacjom bo one i tak nie korzystają z promocji 1% ze środków które otrzymują z 1%, na pewno nieprzyjęcie poprawki senatorów nie będzie służyć idei 1%, nie będzie to też służyć zmianom w 1%. Ale z satysfakcją nieprzyjęcie poprawek Senatu przyjmą duże organizacje które swobodnie będą mogły wydawać środki z 1% na jego promocje, na pewno będą zadowolone firmy które za tą reklamę będą miały płacone - staną się w ten sposób beneficjentami tych środków. Oczywiście sprawa 1% jest trudna powinno się ten mechanizm zmienić i powrócić do podstaw jego tylko że za tym autor i organizacje które się podpisują pod słowami autora nie będą apelować. Nikt nie mówi przy poprawkach o mitach z tym związanych po prostu zdecydowano 1% ma być wydany na cele pożytku publicznego a nie na reklamę mechanizmu zbierania 1% - to tylko tyle i aż tyle. Dla tego jak już chce autor to niech sam przekonuje posłów, senatorów i prezydenta wraz z organizacjami które się pod apelem podpisały ale niech nie pisze że zapis zaszkodzi małym organizacjom bo nie zaszkodzi one i tak nie wydają środków z 1% na reklamę 1%. ODPOWIEDZ
  • [+] Rozwiń komentarz Kilka faktów nt mitów o wydatkowania strasznych pieniędzy na kampanie 1% przez tzw. "duże" organizacje ~Przeciw mitom 30.07.2015, 06:06 W załączeniu dane dot. środków, jakie OPP wydały na kampanie fndraisingowe zbierając 1% za rok 2012. Może to rozwieje mity na temat tego, ze to "duże", zgarniające najwięcej procentowo wydają więcej. Otóż nie, te które dostają najwięcej z 1% to OPP udostępniające subkonta dla osób chorych, niepełnosprawnych i poszkodowanych przez los, na które to konta ich rodziny zabiegają, aby rodzina, przyjaciele, znajomi i nieznajomi przekazali 1%. Same organizacje na reklamę i promocję nie wydają prawie nic. Również organizacje "medialne" nie wydają na reklamę środków z wpłat 1%, bo czas antenowy daje im za darmo firma matka. Za reklamę płaci kilka organizacji, w tym wielokrotnie dawana za (zly) przykład Fundacja Rosa, która powiązana jest z firmą, której płaci za prowadzenie reklamy. Ale czy z powodu kilku "czarnych owiec" mamy wprowadzać prawo, które nie pozwoli organizacjom wydać grosza z wpłat 1% na dalsze pozyskiwanie środków na działalność organizacji? To za co będą je prowadzić? jeśli wejdzie zakaz, wpłaty 1% będą przekazywane wyłącznie organizacjom prowadzącym subkonta , organizacjom dysponującym darmowym czasem reklamowym i tym, które posiadają wolne środki na kampanię. Czy to są małe lokalne organizacje - odpowiedżcie sobie sami. ODPOWIEDZ
  • [+] Rozwiń komentarz nie zaslaniajcie się malymi organizacjami ~Małgorzata 30.07.2015, 12:08 To nieprawda, że zapis uderzy w małe organizacje ; w dwóch takich jestem członkiem i żadna nie finansuje promocji ze środków pozyskanych z 1%. Te pieniądze są zbyt potrzebne na działania statutowe, żeby je marnować na reklamę. Zapis uderzy w największe, które prowadzą drogie, medialne kampanie, nagrywają spoty i finansują tygodniki dając w nich reklamy. Wg mnie to niegodne działania i powinny być zakazane - być może bardziej precyzyjnymi zapisami, skoro etyka w ngo jest taka elastyczna. ODPOWIEDZ

Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

  • 1%
  • OPP
  • rzecznictwo, lobbing
  • wspieranie organizacji