Przejdź do treści głównej

Design Thinking Week 2017 na rzecz zwiększania zaufania społecznego zagości w Trójmieście

autor(ka): Aleksandra Kalita
2017-04-19, 10:08
archiwalne
Design Thinking Week 2017 - dtweek.pl
Tegoroczna edycja Ogólnopolskiego Festiwalu Myślenia Projektowego dotyczy budowania zaufania społecznego. W dniach 8 - 14 maja w kilkunastu największych miastach w Polsce, m.in. w Trójmieście, Szczecinie, Łodzi, Warszawie czy Poznaniu odbędą się bezpłatne warsztaty, podczas których środowiska: biznesu, nauki i sektora społecznego będą współpracować na rzecz rozwiązywania codziennych problemów Polaków związanych z zaufaniem. Więcej na dtweek.pl

Festiwal składa się z dwóch części: szkoleniowej Design Thinking Camp oraz warsztatowej Design Thinking Week. Organizatorzy zapraszają na szereg warsztatów, spotkań i innych wydarzeń poświęconych poszukiwaniu rozwiązań (tj. tworzeniu usług i produktów) budujących zaufanie społeczne. Przykładowe zagadnienia z jakimi zmierzą się uczestnicy to: wzbudzenie zaufania konkretnej grupy klientów, nawiązanie współpracy między firmami, bądź budowanie zaufania wśród młodzieży i młodych dorosłych. -„Sami musimy stać się zmianą do której dążymy” – te słowa Mahatmy Ghandiego doskonale oddają zamysł towarzyszący stworzeniu ogólnopolskiego festiwalu innowacyjnych rozwiązań Design Thinking Week. Tematyka podejmowana w kolejnych latach wskazuje kierunek zmian potrzebnych w naszym społeczeństwie: od pracy na rzecz lokalnych społeczności w 2015 roku do budowania zaufania społecznego w obecnym, 2017 roku. Metodyka Design Thinking jest narzędziem pozwalającym zdefiniować te zmiany w praktyce i - co niezwykle ważne - blisko ludzi. - mówi Joanna Szustakiewicz, pomysłodawczyni i liderka tego ogólnopolskiego wydarzenia. Jego kluczowym tematem będzie EMPATIA – jako źródło inspiracji dla pracy twórczej, wdrożeniowej oraz wszelkich innowacji.

- Design Thinking rozwija w nas empatię i uczy wykorzystywać ją w pracy zawodowej na rzecz lepszej współpracy, pracy interdyscyplinarnej i zespołowej, otwartości na drugiego człowieka i poszukiwania rozwiązań typu ‘win-win’ w codziennych relacjach – również tam, gdzie w grę wchodzą pieniądze. To wszystko buduje zaufanie, bez którego nasza praca staje się ‘syzyfową’. Warsztaty, które organizujemy w ramach DTW2017 mają nam pomóc wspólnie myśleć nad innowacyjnymi rozwiązaniami, po to, aby potem razem (tj. międzysektorowo) je wdrażać. U nas, w Trójmieście, np., będziemy pracować m.in. nad budowaniem przedsiębiorstwa społecznego. Odbędzie się również szereg inspirujących spotkań, gdzie osią będzie DT – dodaje Sławomir Ostrowski – lider gdańskiego DTWeek.

Co to jest Design Thinking?

To metodyka tworzenia innowacyjnych, przydatnych dla użytkowników produktów i usług. Najważniejszym zadaniem jakie stoi przed zespołem twórców-ochotników jest sprostanie oczekiwaniom grupy docelowej i zaspokojenie jej potrzeb. Dlatego tak ważne jest, by być empatycznym, niejako „wejść w skórę” przyszłych użytkowników, biorąc pod uwagę ich rzeczywiste problemy. Niezbędny będzie tutaj interdyscyplinarny, oparty na różnicach w wykształceniu, poziomie wiedzy, wyobraźni itp. zespół ludzi np.: inżynierów, technologów, socjologów, studentów czy specjalistów od marketingu, komunikacji, projektowania itp. Taki mix, to sprawdzony sposób na ciekawe wynalazki i realne rozwiązania, które poprzez spojrzenie na konkretny problem z wielu perspektyw, mogą wzbudzić zaufanie docelowych użytkowników.

Od empatii do konkretnych rozwiązań

Prawdziwą wartość Design Thinking Week widać jednak nie w samym wymyślaniu, kreowaniu i puszczaniu wodzy fantazji w projektowaniu. Nie jest to tylko „sztuka dla sztuki” i zabawa w eksperymentowanie. Celem zespołu jest stworzenie oryginalnego rozwiązania oraz sprawdzenie jego działania w formie fizycznego prototypu. Chodzi po prostu o przetestowanie pomysłu w realnym życiu. Później jego twórcy zbierają opinie o projekcie od osób, które w przyszłości mają z niego korzystać. Biorąc pod uwagę ich zdanie, sugestie projekt jest zmieniany, poprawiany tak, by jak najpełniej sprostał oczekiwaniom i potrzebom przyszłych odbiorców usługi czy produktu.

W efekcie takiej kilkustopniowej pracy całego zespołu specjalistów, powstają rozwiązania, które są:

oczekiwane, potrzebne dla danej grupy ludzi,
• możliwe do fizycznego wykonania,
• ekonomicznie uzasadnione.

- promujemy metodykę Design Thinking ponieważ odgrywa ona ważną rolę w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań. Dzięki myśleniu projektowemu, produkty i usługi lepiej służą użytkownikom, a życie staje się prostsze – mówi prezes Stowarzyszenia Top 500 Innovators - Katarzyna Walczyk-Matuszyk.

Dla Kogo?

Dla każdego chętnego – zarówno osób jak i firm, korporacji, fundacji, szkół, administracji i innych organizacji, które poszukują innowacji, ale nie poprzez kopiowanie i ulepszanie, tylko poprzez wdrożenia nowych, oryginalnych rozwiązań, które są odpowiedzią na autentyczne potrzeby użytkowników.

Gdzie ma zastosowanie?

Festiwal wspiera rozwój innowacji i daje gwarancję niestandardowych rozwiązań. Do takich z pewnością można zaliczyć wyzwania, przed którymi stanęli uczestnicy poprzednich edycji Design Thinking Week np.: w jaki sposób rewitalizować i zwiększyć atrakcyjność turystyczną regionu czy dzielnicy? Czy też: jak aktywizować zawodowo osoby niepełnosprawne? Albo: „czym” opakować i jak sprzedać innowacyjną technologię, żeby odpowiadała na potrzeby konkretnej grupy odbiorców?

Efektem tych projektów zapoczątkowanych podczas DTW było m.in. wdrożenie modelu działania Inspiratorium Fundacji ERGO Hestii - na rzecz aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych Integralia, gra miejska „Kroniki Nadodrza” realizowana i promowana we Wrocławiu, czy np. Design Thinking Meetups, tj. regularne spotkania integrujące środowisko innowatorów w Gliwicach.

Tak jak w poprzednich edycjach imprezy, w br. organizatorzy spodziewają się ponad 1000 uczestników, którzy wezmą udział w około 50-ciu bezpłatnych warsztatach, spotkaniach i innych wydarzeniach około festiwalowych w całej Polsce.

PATRONATY HONOROWE/MERYTORYCZNE:
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Forum Odpowiedzialnego Biznesu PATRONATY MEDIALNE: designthinking.pl, Brand 24, odpowiedzialnybiznes.pl, Koncept PARTNERZY: PERSPECTIVE CSR, Yolk, InfoBrand, SKANSKA, CONTILO, Kongres Obywatelski


Redakcja portalu www.ngo.pl nie odpowiada za treść zaproszeń.

Źródło: Design Thinking Week
Miejsce: Trójmiasto - Gdańsk, Gdynia
Data wydarzenia: od 2017-05-08 do 2017-05-13
Organizator:

Stowarzyszenie Top500 Innovators

Adres:

Koszykowa 80 3, 02-008 Warszawa-Ochota, woj. mazowieckie

E-mail:

kontakt@top500innovators.org

Www:

http://www.top500innovators.org 

Uwaga! Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu!

Skomentuj

KOMENTARZE

Nie ma żadnych komentarzy

Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

  • edukacja
  • innowacje
  • integracja społeczna
  • przedsiębiorczość
  • rozwój osobisty